Emilia Teerikangas: Mistä seurakuntavaaleissa on kyse?

18.11.2022

Seurakuntavaalit ovat puhuttaneet Kokkolassa paljon. On selvää, että seurakuntalaiset haluavat kuulla ehdokkaiden arvoista ja kannoista opillisiin kysymyksiin. Samalla vähemmälle huomiolle jäävät ne asiat, joista seurakuntaneuvosto ja yhteinen kirkkovaltuusto päättävät.

Seurakuntaneuvosto johtaa seurakunnan toimintaa, edistää sen hengellistä elämää ja päättää seurakunnalle myönnettyjen varojen käytöstä. Tähän kuuluu esimerkiksi budjettityöskentely ja henkilöstön rekrytointi, koulutus- ja työvuorosuunnitelmat. Kyse on työntekijöiden sekä vapaaehtoisten toiminnan tukemisesta ja mahdollistamisesta sujuvalla ja oikeudenmukaisella päätöksenteolla. Yhteinen kirkkovaltuusto puolestaan työskentelee seurakuntayhtymän tasolla ja se ohjaa yhtymän toimintaa, hallintoa ja taloutta. Yhteinen kirkkovaltuusto siis käsittelee esimerkiksi kiinteistöihin liittyviä kysymyksiä ja ohjaa yhteisen omaisuuden hoitoa ja käyttöä.

Seurakuntaneuvosto ja yhteinen kirkkovaltuusto eivät ole opillisia toimielimiä vaan tukemassa seurakunnan perustehtävää. Sillä toki kirkolla on myös perustehtävä, tätä täsmentävä kokonaiskirkon strategia sekä näistä johdetut paikalliset suunnitelmat, joissa asetetaan toiminnan tavoitteet ja mittarit. Tavoitteiden kanssa tulee luottamushenkilöiden toimia samansuuntaisesti.

Kysymykseen samaa sukupuolta olevien vihkimisestä tai naisista papinvirassa luottamushenkilöt eivät ota kantaa muutoin kuin ehkä välillisesti tilojen käytöstä ja jumalanpalveluselämästä päätettäessä. Opillisiin kysymyksiin kantaa ottaa kirkossa ylintä päätösvaltaa käyttävä kirkolliskokous, joka valitaan neljän vuoden välein. Seurakuntien luottamushenkilöt valitsevat oman hiippakuntansa maallikkoedustajat, joten tämä on se tapa, jolla luottamushenkilöt voivat välillisesti vaikuttaa kirkon opillisiin linjauksiin.

Ehdokasta valitessa kannattaa siis perehtyä oman ehdokkaan osaamiseen paikallisseurakunnan toimintaan sekä talouteen liittyvissä kysymyksissä. Suomen ev.lut.kirkon strategiassa muuten kirkon tehtävä määritellään seuraavasti: Kirkon tehtävänä on kutsua ihmisiä Jumalan yhteyteen sekä rohkaista välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta. Tämä on siis myös luottamushenkilöiden tehtävä.

Emilia Teerikangas, seurakuntavaaliehdokas

Kokoava seurakunta

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita